Yo! How about you guys, did you feel good today? Did you feel you in good condition today? Ok. I have one question. If you have car, did you feel that you need insurance for your car? Did you think have auto insurance for your car will give benefit to you? If yes, i like to tell you why you need to have car insurance today. I think its important too right to take car about our car todays, right?


Ok. What is insurance to you? Insurance, in law and economics, is a form of risk management primarily used to hedge against the risk of a contingent loss. Insurance is defined as the equitable transfer of the risk of a loss, from one entity to another, in exchange for a premium. Thats what we know about insurance and how about if insurance car? Did you want to know where we can get cheap car insurance? Did you like if i tell you one site that can help you to get cheap car insurance for you and i can sure its better if you choose them? Ok. That’s why we need to now about Maczoop.com.


Grab now!


Mazcoop.com can help you to save on car insurance and they will give you quote of car insurance. What you need is put your zip code at their site and they will match to you to any agent suitable in your area. They also will tell you how to know some good point to consider about your car insurance, to get cheap insurance car, reducing cost and help you to get some discount for your auto insurance car. Its amazing right? Too many benefit for us when i know about this site. I think you also should start to try their service now.


Ok guys, if you not have any car. Its fine. But if you have car and you think its needed to have something to protect your car, why not you try Maczoop.com? Only you need get the quote and follow their instruction. Its not a big deal right and never will kill your time. To me, its time for you to take care about your car if you want to have it for long time.


So, if you like to have car insurance now, why not you take a look at their site first and learn something about car insurance first? GO here >> I want to learn about Car insurance!


Ps: How many of you already have Car Insurance?











Popularity: 9% [?]


Sphere: Related Content

Related Posts

This post has 46 comments. Apa plak komen korang?
merahkatak - 24 Jun 08 at 02:44:43
i have car and i also already have car insurance. Looks like another good alternative :D
Rafhz - 24 Jun 08 at 07:15:32
insurans nie cover malaysia punyer kete x? hehe… almaklum la ku nie benak skali pasal insuran nie… :mrgreen:
farahaznil - 24 Jun 08 at 11:02:44
insuran nyawa xde??hahaha..titan..ko ada pasang insuran nyawa tak??
Rafhz - 24 Jun 08 at 11:19:03
aku x amek lagi insuran nyawa… huhu…
farahaznil - 24 Jun 08 at 12:57:08
hohhoo..sape amik insuran nyawa??meh sini bg tahu aku..??????
Rafhz - 24 Jun 08 at 14:27:01
ade la… insuran preudential tu kan jual insuran nyawa… klu aksiden ke.. ptah kako ke… meninggal ke… tp klu meninggal duit dapat kat waris@bini laa
SaHe[TaRo] - 24 Jun 08 at 14:28:13
Sian ko rafhz..xtau aku pulak ko ni benak tol..nasib baik benak sekali…kalu 100 kali macam mana..Haha…

p/s: Ko ngan tikus mondok mana benak rafhz??

p/s: Insuran nyawa aku xambik.. kalau bayar hutang ansuran ada la..Wakhakhak
zool - 24 Jun 08 at 16:54:49
Er tak nak dengo pun insuran ni.. Bahaya ni
farahaznil - 25 Jun 08 at 11:09:16
hohhoo..tu la psl aku tnye..sape yg amik insuran nyawa..sape amik..aku nak tekel dia nih..muhahahaha…
SaHe[TaRo] - 25 Jun 08 at 11:29:17
Wah..FaRaH..kalau difikirkan dari sudut negatif..ko memang kejam farah..Haha..mesti ko letak racun tikus mondok kat dia tuh..pastu ko dapat hasil diakan…farah kan…

wei farah!! Bile perigi cari timbe nih!!!
SaHe[TaRo] - 25 Jun 08 at 11:35:46
wei…farah…ko pompuan..pandai ke xmain bola x??? sah nak tackle….sepak bola pown xpandai..wakaka…


p/s: weh….ape yang aku kate nie xda mengena ngan hidup atau mati..jadi jangan terasa sangat atau ambil hati sangat ngan gurauan aku tu….nape??kalu ko ambil hati ko…
Rafhz - 25 Jun 08 at 11:41:40
haha, kalu bg racun tikus dah melanggar syarat dlm insuran tu.. bini mst x dapt insuran tu so insurans tu jatuh kepada waris terdekat la… haha.. buat rugi aje ramai yg amek insurans nie… buat kemudahan masa depan.. tp aku ade terbaca dalm satu blog… dia cakap ambil insurans nyawa ni melanggar hukum islam.. so sape ade pengetahuan lebih.. leh explain x? kate la cume nk memudahkan mase depan so, boleh x amek insurans nyawa nie…
silentleo - 25 Jun 08 at 13:54:39
haha..mende kaitan tikus mondok dengan car insurance nih..
Rafhz - 25 Jun 08 at 14:52:09
huhu… ade kot… tikus mondok mengakibatkan krete accdent… kan ae kaitan… haha.. bleh dah xcdent, claim ngan insuran….
silentleo - 25 Jun 08 at 15:09:51
banyak la ko..
yazidyahaya - 26 Jun 08 at 05:44:32
aku masih takde kereta lagi
farahaznil - 26 Jun 08 at 06:32:47
hahaha..br tau aku kejam ke??ko ni mcm dah tau2 je cara aku..hahaha…pki racun tikus adalah satu penyelesaian yg senang..muahahahha…skolah aku ada cikgu yg tak kawin2 lg..hahaha..nak kata kaya takla kot..tp senang la..dah tua tak kawin2..sape dia nak taggung kan..hahaha..ok ke klu aku bg racun tu??tp kan..klu cam kejam je taktik tu..aku rasa la..aku bg ubat nyamuk pun jd la..hahaha..

p/s:klu mcm ni..alamatnya..tikus mondok kena beka nih..pastu pasangkan dia insuran nyawa..hahaha..ok ke??
rina - 26 Jun 08 at 07:20:43
hehe..jangan ko jadi cam cikgu ko sudahla farah. Kat sini ramai lelaki-lelaki yang leh jadi calon ko farah. hehe :D
SaHe[TaRo] - 26 Jun 08 at 11:27:32
Islam tidak menolak konsep insurans. Secara am insuran ditakrifkan sebagai satu pakatan oleh sekumpulan ahli untuk mewujudkan satu tabung atau dana kewangan bersama yang khusus bagi tujuan membantu ahli ketika ditimpa musibah. Amalan seumpama ini selaras dengan tuntutan Islam. Kerjasama, saling bantu membantu dan prihatin kepada golongan yang memerlukan bantuan kerana seperti yang tersirat dalam konsep insuran adalah selari dengan tuntutan Islam, sebagaimana maksud hadis yang berbunyi:
“Sesungguhnya seseorang yang beriman ialah sesiapa yang boleh memberi keselamatan dan
perlindungan terhadap harta dan jiwa raga manusia’ (Riwayat Ibnu Majah).

Konsep insuran sudah lama dipraktikkan. Dalam zaman Jahiliyyah ia adalah antara beberapa bentuk amalan kerjasama dikalangan puak atau suku kaum Arab sebagai strategi mambantu sesama mereka apabila ada anggota atau ahli yang
menanggung kesusahan, seperti pembunuhan, penculikan, rompakan dan sebagainya. Malahan kini diperakui bahawa insuran telah berkembang daripada amalan Islam. Walaubagaimanapun ulama umumnya sepakat bahawa operasi insuran dalam bentuknya sekarang tidak menepati hukum syarak. Jika konsep insuran diterima Islam, mengapa pula operasi seperti yang ada dalam pelbagai jenis polisi yang disediakan oleh syarikat insuran sekarang didiapati bercanggah dengan kehendak syarak.

Misalnya, Jawatankuasa Fatwa , Majlis Hal Ehwal Agama Islam Kebangsaan, dalam mesyuarat pada 15 Jun 1972, memutuskan bahawa insuran nyawa sebagaimana dijalankan oelh syarikat insuran yang ada pada hari ini adalah suatu muamalat yang fasid kerana tidak sesuai dengan prinsip Islam dari segi aqadnya, kerana mengandungi unsur yang tidak Islamik; yang
mana hukumnya menurut Islam adalah HARAM. Selain itu, Akademi Feqah Islam (Majmak Fiqh) yang mana anggotanya terdiri daripada ulama’ dari seluruh dunia Islam termasuk Malaysia dan diasaskan dibawah Persidangan Pertubuhan
Negara-negara Islam (OIC), dalam mesyuaratnya di Jeddah pada 22-28 Disember 1995 memutuskan selepas mengkaji semua jenis dan bentuk insurans, bahawa kontrak perniagaan insurans yang disediakan oleh syarikat insurans mengandungi unsur yang membawa kepada fasid.

Yang demikian,menurut Majmak Fiqh, ia HARAM disisi syarak. Daripada kedua-dua keputusan, ini jelas menunjukkan ulama’ sependapat bahawa kedua-dua jenis perniagaan insurans nyawa dan am adalah tidak menepati landasan syariah. Mengapa pula ulama’ memutuskan perniagaan insurans yang disediakan oleh syarikat insurans sekarang tidak menepati hukum syarak ialah kerana polisi insurans adalah kontrak atau akad jual beli, Di bawah urusan transaksinya, pembeli yang dipanggil pemegang polisi dikehendaki membayar wang premium sebagai harga kepada syarikat insurans yang menjual polisi insurans yang menyediakan faedah perlindungan sama ada untuk diri (nyawa) atau harta benda pemegang polisi itu sendiri. Jual beli dalam Islam mempunyai rukun tertentu. Sekiranya salah satu rukun itu tidak dipenuhi, maka akad jual beli dikira tidak sempurna dan boleh membatalkan akad tersebut.

Dalam kontrak jual beli insurans, salah satu rukun yang tidak sempurna ialah yang berkaitan dengan ma’qudalaih (apa yang diakadkan). Perkara atau apa yang diakadkan, yang dibeli atau dijual, mestilah jelas dan tidak mengadungi unsur ‘gharar’. Jika rukun ini tidak dipenuhi, maka akad jual menjadi cacat. Gharar dilarang oleh Rasulullah SAW mengikut sabda baginda yang bermaksud:
“Rasulullah SAW melarang jual beli secara baling batu da njual beli gharar (Riwayat Muslim).

Sehubungan itu, ulama’ menjelaskan gharar dalam salah satu daripada daripada tiga sebab berikut;
I. Tiada barang yang dijual beli (akad jual beli tanpa barang).
2. Ada barang tetapi tidak boleh diserah kepada pembeli, dan
3. Ada barang dan ia boleh diserahkan kepada pembeli tetapi ia tidak dapat ditentukan atau tidak jelas sama ada sifatnya, caranya, banyaknya atau lain-lain.

Dalam konteks ini, ulama’ berpendapat perkara ke-3 diatas menunjukkan ada unsur gharar dalam konteks jual beli insurans. Dalam setiap urusan, Islam sentiasa menekankan kepada prinsip keadilan dan kebaikan. Unsur gharar menafikan kedua-dua prinsip ini. Mana-mana kontrak jual beli yang mengandugi amalan atau mengenakan syarat berat sebelah dan kesannya boleh membawa kerugian kepada sebelah pihak sahaja adalh jual beli gharar. Misalnya, syarat yang menetapkan luputnya wang pembeli atau pengembalian wang tidak mengikut kiraan yang adil, sekiranya pembeli terbabit tidak memenuhi kewajipan,
tempoh atau tanggungjawab tertentu seperti membatalkan atau memecahkan akad sebelum genap tempoh yang dipersetujui. Urusan jual beli seperti ini, tidak mengambil kira langsung kepentingan keadilan dan kebaikan kepada akid atau pihak-pihak yang berakad, lebih-lebih lagi pembeli yang menyubangkan wang.
farahaznil - 26 Jun 08 at 13:31:56
hohhoo..rina..kat sini ramai ke yg belom kawin??maknanya sini byk bujang terlajak la jugak ye??hehehe…

sahe..tp..insuran nyawa ni kan..leh terima gak kan..melalui konsep takaful..betol tak??sebab takaful ada insuran nyawa..sebenarnya apa yang dikatakan haram bagi insuran ni..tak silap aku la..jika kita serah kan kpd bank yang kita tak tahu kemana salurnya duit tu pergi..ini bermakna duit kita tu..dia guna untuk bisnes haram..seperti kilang arak misalnya..tapi jika kita melabur ke takaful..duit tu di jamin halal..sebab duit kita digunakan untuk perniagaan2 yang halal..betol tak aku cakap nih??
titan - 26 Jun 08 at 13:34:14
so sahe, apa pandangan ko pasal insurance nih? Wajar atau tak? Nih ko copy dari mana aa??
Rafhz - 27 Jun 08 at 17:18:27
ha.. tu la aku still tertny.. wajr ke tidak? boleh ambil ke tidak?
tu je aku nk tau… tp thnks la bg penerangan pnjg lebar.. leh la aku phm sikit2… aku akn cube phm lagi nie…

tp aku nk tau POKOKnya insurns nyawa nie halal ke haram bg kita membeli nye… ye la aku ni org ssh, bukan ade duit byk… klu dah cacat @ x de lg.. kecian kat family aku.. kene tnggung cost nk bela aku.. huhu
SaHe[TaRo] - 27 Jun 08 at 18:28:42
Hoho..ko bagie ayat membunuh kat aku titan..Hoho..aku kopi paste je…. kalau korang nak tau lebih lanjut masuk sini..

http://www.darulkautsar.com/pemurniansyariat/Insuran.htm

k.
SaHe[TaRo] - 27 Jun 08 at 19:08:20
so HARAMLAH…Hoho
evidence101 - 27 Jun 08 at 21:27:10
Kalau yang takaful tu. Aku asa cam ada insurance gak. Yang bank-bank tu. Yang ada skim insurance. Itu kes camana plak sahe?
SaHe[TaRo] - 28 Jun 08 at 07:41:24
Kebanyakan insuran nyawa adalah HARAM di Malaysia…sbab xberlandaskan hukum syara… tetapi ada sesentengah xharam..seperti etiqa atau takaful….kerana operasi takaful sebagai satu bentuk perniagaan adalah tidak berasas kepada akad jual beli. Dalam hubungan ini, peserta takaful tidak membeli produk takaful daripada syarikat takaful dan sebaliknya syarikat takaful tidak menjual produk itu seperti syarikat-syarikat insurans menjual polisi insurans. Apa pun konsep takaful, seperti insurans, tetap mementingkan dan menghayati amalan kerjasama, tolong-menolong, setiakawan atau ringkasnya saling jamin menjamin
diantara mereka.

Umumnya, struktur perjalanan takaful tidak banyak berbeza dengan insurans. Disatu pihak ada peserta yang melanggani produk takaful daripada pihak yang menyediakan produk itu, iaitu syarikat takaful. Kedua-dua pihak ini akan memeteraikan akad. Oleh kerana wang sumbangan dibayar oleh peserta dengan tujuan untuk menabung dan mendapat untung sambil berniat untuk membantu rakan peserta yang memerlukan bantuan ketika ditinpa musibah, maka opersi takaful lebih berbentuk satu usaha pelaburan.

Yang demikian wang sumbangan peserta tidak menjadi hak syarikat. Sedang dibawah jual beli insurans, wang premium menjadi hak syarikat insurans sebagai balasan pemegang polisi membeli polisi insurans daripada syarikat berkenaan. Sesuai dengan struktur operasinya, ulama’ memutuskan bahawa akad takaful HARUS berasaskan prinsip al-Mudharabah atau berkongsi untung dalam perniagaan. Peserta akan berhak mendapat untung daripada bahagian tabungan atas pulangan pelaburan yang dijalankan oleh syarikat takaful. Diwaktu yang sama, peserta juga bersetuju menyumbang sebagai tabarru’ (derma) sebahagian daripada sumbangannya dan untung pelaburan keatasnya bagi tujuan membantu rakan peserta yang ditimpa kesusahan.
Rafhz - 28 Jun 08 at 08:42:40
hoho.. pnjang lebar lg penerangan beliau.. jd takaful x harm la… tp skunk nie byk insurans di malaysia.. yg mane satu halal n haram.. ade list ke?.. atau nk kene g jmpe egen jugak ke?
farahaznil - 29 Jun 08 at 01:24:52
hohohoho…takaful ok kot..sbb berkonsepkan islam…
car insurance uk - 29 Jun 08 at 11:13:30
[…] […]
farahaznil - 01 Jul 08 at 02:05:35
rafhz..ko nak beli insurans takaful tu ke??
abdfatah - 01 Jul 08 at 07:33:12
dulu ada try beli satu takaful punya insuranzzz… lepas tu tergendala laa sebb tak bayar.

takleh claim balik ke duit yang dah bayar guna atm insurans haaa…?

atm insurans ada ke?
farahaznil - 01 Jul 08 at 07:53:24
tak penah lak aku dgr atm ada insurans…hahaha..lawak la ko ni fatah
abdfatah - 01 Jul 08 at 08:23:22
hahahaa… itupun kalo ada laa. boleh guna kad atm aje laa…
farahaznil - 01 Jul 08 at 16:50:17
tp tak penah kecoh2 pun..hahaha..klu mcm tu kan..sebelom nak kena eksiden..aku kuarkan duit byk2 dulu..kasi enjoy..pas dah abis duit..br aku menempah maut gi eksiden..hehehehe
rina - 02 Jul 08 at 03:17:27
saya tak pernah dengar atm insurance tu. Apapun, tak kesahla. Sebab memang pakai takaful je sekarang ni..

Apapun. Hati-hatila dijlaan raya..
farahaznil - 02 Jul 08 at 11:15:00
hohhoo..tp kan…yg apa nak dihungkit sikit la..yg kena eksiden..mati..org tu..yg byr tiap2 thn tu pun org tu..tp bila dah mati..senang2 je org len dpt duit tu n enjoy..hahaha
Rafhz - 02 Jul 08 at 14:51:45
macam ko tau je bila ko nak xcdent tu farah.. klu dah tau.. senang la citer…
farahaznil - 02 Jul 08 at 18:19:34
hehehehe..ni cadangan…bg sesiapa yg mahu eksiden dirancang…hahahaha
abdfatah - 06 Jul 08 at 04:37:54
alahai… kalo ekseden sikit dapat claim laa… kalo dah pergi dah tentunya warisnya yang dapat… apa maknanya dapat banyak mana sekalipun…

itupun ada yang buat rancangan tipu insurans… ada ke gitu?

yang lebih kesiannya berebut pulak duit insurans kalo ada yang jadi yatim piatu… heran bin ajaib laa citer pasal duit insurans nih…

duit insurans boleh dapat sehingga akhir hayat ke…? ke kena maintain bayaran jugak?
farahaznil - 06 Jul 08 at 05:15:19
hahahahaha..aku tak kisah..janji duit..tp untung betol kat waris dia tu la..klu mati.dia yg dpt duit..hahaha
titan - 06 Jul 08 at 05:23:37
Dah nama pun insurance, itu la faedahnya. Kalau aku mati nanti, harta aku akan diserahkan kepada polan bin polan dan sekian-kian yang terpilih..
farahaznil - 06 Jul 08 at 06:15:36
aku ingt td ko nak buh nama aku titan…hahahaha..apsal lak polan bin polan..polan binti polan la..ko minat laki ke??hahaha..abis la..
Raja Kamil - 11 Oct 08 at 10:32:22
haha.. ni konfuse pasal apa lak..

rileks ar.. jangan mudah keliru
abdfatah - 11 Oct 08 at 13:45:07
kalo takder keter… ada lesen keter aje bolehkah hambik insuran keter? nak hambik satu laaa…
farahaznil - 11 Oct 08 at 13:52:31
abis tu ko nak insurancekan keta mn satu fatah??dah kata insurance pun insurance keta..mest la kena ada keta..huhu
rambo - 16 Apr 09 at 06:24:40
rasanya, insurance yang mana kita patut ambil? Takaful sahajakah?


Get cash from your website. Sign up as affiliate.


PanelPlace - No more missing out on surveys!

-----------------------------
@ : Why I use Hostgator? | Melayu Boleh | DenaiHati Contest | Saya Suka Wangcyber | Who is RajaKamil? | Kenapa Ain Suka Mudah.my?

-----------------------------